Dödsbädden, har du tänkt på hur det är att ligga där?

En sjuksköterska som har arbetat med människor i livets slutskede berättar vilka saker människor på dödsbädden ångrar sig mest. 


Det vanligaste är att de ångrar sig att de inte levde så som de själva ville utan gjorde vad andra förväntade sig av dem. Alla oförverkligade drömmar blir väldigt tydliga och många inser att de inte förverkligat ens hälften av sina drömmar. Dessutom upplever de att det beror på de egna valen de gjort, och alltså inte vad andra har gjort eller inte har gjort. Ofta har vi en tendens att skylla på omständigheter som vi inte kan påverka men när det verkligen gäller anser vi att väldigt mycket i vårt liv är resultat av egna val. 


Det är viktigt att respektera de egna drömmarna. Om du exempelvis blir sjuk kan det vara för sent. Få uppskattar den frihet hälsan och en frisk kropp ger förrän den friheten är borta.


Som god tvåa på ångra-listan kom att ha arbetat för mycket. Så gott som alla män ångrar det och även fler och fler kvinnor. De tycker att det kännes sorgligt att ha lagt ner så mycket tid på arbete. Genom att göra omprioriteringar går det ofta att sänka kostnaderna och få utrymme till annat i livet även om man inte jobbar så mycket. Det kanske går att exempelvis se nya möjligheter eller förverkliga sina drömmar om man trappar ner lite. Det blir lite mer utrymme att se lyckan i de små tingen i livet och det är lättare att bli öppen för nya saker.

Många ångrar sig att de inte vågade ge utlopp för sina känslor. Kanske för att behålla familjefriden och för att undvika konflikter valde de att hålla känslorna inne. Som en följd av detta nöjde dig sig med ett medelmåttigt liv och kunde aldrig få utlopp för det de egentligen hade förmåga och kapacitet till. Det här leder ofta till bitterhet vilket lär som bekant vara ett av de värsta tillstånd man kan hamna i. Och till råga på allt beror det på den egna fegheten att inte ha vågat göra aktiva val.

Att inte ha hållit kontakt med vänner är också något som många upptäcker på dödsbädden och ångrar sig djupt. Alla är så upptagna med sitt eget liv så tiden med vänner känns som mindre prioriterat när man är fullt frisk och mitt i livet. Alla saknade sina vänner och kontakten med dem. 


Sist men inte minst är det många som undrar varför de inte tillät sig att vara lyckliga. Förvånansvärt många anser att lycka och att vara lycklig är ett val. De hade fastnat i gamla mönster och vanor. Rädslan för förändringar har gjort att människor låtsas vara lyckliga och nöjda med sitt liv när de i själva verket längtar efter att släppa loss och skratta från hela hjärtat.


På dödsbädden tänker du inte på vad andra tycker om dig. När du fortfarande har möjligheten att ta tillvara livet och nuet, gör det då! Hela livet är egentligen ett stort val och valet är ditt. Gör livet roligt och gör det du tycker är kul! Och då kommer vän av ordning och säger att man inte kan ha det bara roligt jämt, och visst är det så men ha så mycket roligt det bara går i alla fall!! Och sluta vara så mycket vän av ordning och duktig!! Det är ingen som tänker på det när du ligger där på dödsbädden och ångrar allt du inte har gjort.


Jag har visserligen inte legat på dödsbädden men Döden har liksom knackat på min dörr och påmint mig om sin existens. Däremot har jag fått en oönskad bekant som heter Cancer som i sin tur verkar vara kompis med Döden, och jag vill inte ha något med dem att göra men nu är det så att jag har fått dem i min bekantskapskrets vare sig jag vill eller inte, ungefär som att det inte går att välja sina släktingar, de bara finns där. Jag kan inte välja bort mina bekanta Cancer och Döden men jag kan välja vilken inställning jag ska ha till dem. Jag har bestämt mig att Cancer och Döden inte ska styra mitt liv och faktiskt tack vare dem har jag lärt mig oerhört mycket om både mig och min omgivning. Lärdomar som har berikat mitt liv mer än jag någonsin kunde ana. 


Hur vill Du ha det på Din dödsbädd? Har du tänkt på det? Det oundvikliga är att vi alla hamnar där förr och senare. Därför det kan vara klokt att leva livet på ett sätt så att det känns skönt att somna in för gott och säga adjö till livet. Du har fortfarande ett val. 


P.S. Var någon förvånad över att ingen på dödsbädden tyckte att de skulle jobbat mer, tjänat mer pengar, stressat lite mer eller åtagit sig ännu ett projekt till, eller tackat ’Ja’ till ännu ett ideellt uppdrag som gjorde att tiden räckte ännu mindre till den egna familjen och nära och kära?


Kommentarer
Postat av: Marie Morgård

Hej Susanne!

Kul att du talar om på fb när du uppdaterar dig blogg. Senaste inlägget var väldigt bra och sant skrivet. Önskar bara att fler kunde tänka och försöka leva efter detta.

Hoppas att är bra med dig / kram Marie

2011-10-19 @ 23:35:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0