Träning ger färdighet - sortering av tackor

Vår vallgrupp bestående av fyra tackor blandades av misstag med 46 dräktiga tackor idag. Det kanske var någon mening med det hela eftersom vi var hos Jörgen i söndags och fick lära oss sortering!

Det vara bara att sätta igång och försöka klura ut hur man på smartaste sätt kan skilja av de fyra från de 46 dräktiga. Observera att det handlar om att försöka hitta det smartaste sättet, och det som kräver minst fysisk kraft. De flesta av tackorna väger uppåt 100 kg så det är ingen mening att försöka fånga en tacka i flykten. Jag med mina 163 cm har inte en chans, även om jag är försedd med lite extra massa. Förresten, jag fick brev från viktväktarna idag, om deras nya viktminskningsprogram. Åker de runt och smygtittar på folk? Hur vet de att det gick åt skogen förra gången också? Det var väl den 16 gången i ordningen. För det är väl inte av omtänksamhet de skickar sina erbjudanden till folk. Det var ett litet sidospår....


Nu gällde det att lägga upp rätt taktik. Fåren var inne i ladugården och utrymmet där fåren går är ca 18 m långt. Jag bestämde mig för att inte använda hund, det är vi inte mogna för, varken hon eller jag. Jag föste in fåren i ena änden av ladugården och släppte förbi mig några av de tackorna som inte ingick i vallgruppen. Sedan var det 'bara' att släppa förbi de andra som inte ingick i vallgruppen, en efter en, 46 stycken. Det var lite trixigt eftersom jag var tvungen att kolla på deras öronmärken först så att rätt tacka fick gå över. Vi har inte haft fåren så länge och de är inte så tama eller vana vid oss så det gällde att komma tillräckligt nära för att kunna läsa av siffrorna utan att skrämma dem .


Jag lyckades faktiskt med sorteringen vid första försöket och var mycket förvånad själv. Det var säkert mest nybörjartur. Men det var väldigt spännande när det var sex stycken tackor kvar och jag visste att om fel tacka går förbi så är det bara att göra om hela övningen. Jag har ju tre dagar kvar av min ledighet så jag hade hela 72 timmar på mig att sortera om jag skulle misslyckas första gången så det var väl inte hela världen men det är kul om det går vägen direkt.


Det blir alltid lite annorlunda när man ställs inför ett skarpt läge, man skärper sig lite extra då. Det är lite synd att ledigheten snart är slut men jag kommer säkert att sortera flera gånger inne i ladugården på kvällstid. Det var väldigt lärorikt. Det går ju att sortera i stigande nummerordning, eller fallande, eller man kan sortera de jämna och udda var för sig, eller också kan man sortera i en nummerserie ordning som de alltid brukar ha på olika intelligenstester. Ja, det går att hitta på mycket i vintermörkret innan tävlingssäsongen börjar!


Kommentarer
Postat av: monica gunnarsson

Hej på er.
det var ju tur att det gick bra att dela av tackorna annars hade ni ju fått höra av er eftersom det va vi som orsakade det hela, kul att se ninja också har börjat med utfodringen av soe.

2008-01-04 @ 19:15:15
URL: http://www.bonnhunden.se
Postat av: Susanna L

Hej,

det var inte ni som orsakade det hela, jag borde ha varit mer förutseende med tanke på de tackor vi har!

Jag fick jättebra träning inför tävlingssäsongen, jag tränar ju delning, sortering och singling ändå.

Vi ses o hörs!

Susanna

2008-01-04 @ 22:30:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0