En mulen vinterdag

Egentligen är det inte så tokigt i alla fall med mulna vinterdagar även om det inte hade gjort något att få se solen lite då och då.  Det blir fina bilder med 'vinterstämning' även om det inte finns någon snö. Det kanske är så att vi får vänja oss vid snöfria vintrar med några plusgrader, men det får framtiden visa. Allt har sina för- och nackdelar, mindre vedåtgång och mer lera i köket.

Några av våra leicester-får i träningshagen.

Några av våra leicester-får i träningshagen.

Träningsgruppen är ganska lättfotad, än så länge i alla fall. Annars verkar våra leicester i stor grupp (70 tackor) vara ganska tröga. Vi har ju haft dessa får bara i ca 3 månader så det tar lite tid att forma dem. De verkar inte alls vara speciellt sociala och nyfikna men det har  sina fördelar också. Det första gotlandsfåren gjorde var att springa runt hela hagen och se om det fanns den minsta öppning där man kunde rymma. Och inte var det p g a de inte hade att äta utan av ren nyfikenhet. Så fördelen är att leicester verkar nöja sig med det som finns innanför stängslet.


image7Valpen Ninja, snart tre månader, växer så det knakar. Den här bilden är ca en vecka gammal och man ser verkligen hur hon utvecklas vecka för vecka. Det blir mycket spännande att se hur hon blir vallningsmässigt. Annars i vardagen är hon otroligt lätt att ha att göra med, hittar på lite bus då och då men det hör ju till. 











Liz vallar. image8
Jag försöker hålla igång med träningen även under vintern för att inte kunskaperna ska rosta helt och hållet. Det blir träning ute i hagen bara på helger eftersom jag jobbar heltid utanför hemmet på veckorna ,och nu när jag är ledig runt jul och nyår tränar vi varje dag. På veckorna när det är kolsvart ute tränar jag lite närarbete bland fåren inne i lagården. Dels tror jag att det är bra att hålla igång hunden regelbundet och jag vill vänja våra nya tackor vid hund i närarbete. Det underlättar enormt mycket att ex. kunna använda hunden bakom fåren i hanteringsrännan. De flesta av våra leicester-tackor väger ca 85-95 kg så det går inte att hantera dem med handkraft.  Det är bättre att använda knoppen än kroppen när man ska hantera dem, och hitta smarta sätt för sortering, avmaskning, vägning etc. Med en bra hund och en våg samt sorteringsgrind kommer man långt och kan göra det mesta utan att behöva anstränga sig speciellt.

Idag har Liz och jag tränat malteserkors, det är inte helt lätt men vi får kämpa på lite mer. Vi kan få fåren att gå genom korset och när vi lyckas med det så blir jag så glad så jag vet inte vart jag ska ta vägen så ännu har vi inte lyckats göra hela momentet.


Kommentarer
Postat av: Lena

Hejsan Susanna.
Så kul att du tittade in hos mig.
Och så fick ju jag tillfälle att hitta er fina och trevliga hemsida och din blogg, ska bli kul att följa dina upptåg. Ser att det finns möjlighet att vallträna hos er också, det låter bra inför kommande säsong. Ett Riktigt GOTT NYTT ÅR!! önskar jag er och hundarna. Kram Lena

2007-12-29 @ 18:34:08
URL: http://www.tonedos.se
Postat av: monica gunnarsson

Hej på er!
Vilken fin hemsida ni har fått till kanon fin.
Får ta mig i kragen och komma och hälsa på någon dag.
Det är ju fortfarande bra väder om man ser det i vallningsperspektiv.
Vi hörs kanske kommer efter nyår.
Ha ett Gott Nytt År på er och ta lagom med champange!

2007-12-30 @ 10:40:00
URL: http://www.bonnhunden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0