På vallhundsträning i Skåne

Liz, Ninja och jag styrde bilen mot Skåne i lördags för att få 'private lessons' av Bobby Dalziel, så som han uttryckte det själv. Bobby är en mycket duktig vallhundsförare- och instruktör från Scottland så visst hade vi lite förväntningar. Vi färdades i fem timmar innan vi var framme i trakterna av Vellinge och Höllviken mittemellan Malmö och Trelleborg.



2008.12.08 by you.
Bobby upptagen med att skicka sms.

På söndag morgon satte vi igång med träningen, vid ca 9 tiden var vi igång och höll på till halv fyra så det blev ett helt dagsverke. På förmiddagen var det bara jag med mina hundar så vi körde genom de båda grundligt. Det var intressant att få tips med Liz som är lite äldre, faktiskt blir hon 5 år den 10 december, och få tips med Ninja som är bara ett år och ett par månader gammal. Och vilka fantastiska fält det fanns att träna på. Det är klart att vi har ju också våra Östgötaslätt men tyvärr har inte jag tillgång till dem i träningssyfte.


Med Liz tränade vi långa fråndrivningar och det funkade fantastiskt bra efter en stund. Ninja fick också börja träna drivningar och med henne gjorde vi ett antal utgångar på avstånd som jag själv inte hade kommit på tanken att göra. Allt funkade fantastiskt fint och vi fick med oss många bra lärdomar och erfarenheter.


Väl hemma försökte jag förklara för Lennart vad vi hade lärt oss. Efter en stund gjorde Lennart en bra sammanfattning av de lärdomar jag hade fått med mig. Lennarts sammanfattning lät ungefär så här: Du ska stå stilla, inte vifta så mycket med armarna och vara tyst! Ja, det var faktiskt kontentan och det är klart att man kan fråga sig om man behöver åka ända till Skåne att få reda på det!!


2008.12.08 by you.
Nöjd Liz efter ett lyckat träningspass med träningsfältet bakom sig.

Sammanfattningen stämde mycket bra men trots att det verkar lite väl enkelt så var det ändå värt både resan och pengarna att åka dit. Bobby lät intresserad av att komma hit till Småland/Östergötland och ha kurs senare i vår om han är i Sverige så vi får se om vi lyckas locka honom hit.


Kommentarer
Postat av: Lena

Så kul att du är tillbaka! Har saknat dina blogginlägg så det är bra om du skärper dig :). Låter som en härlig tripp till Skåneland. OM du lyckas få hit Bobby så är jag intresserad av kurs. Ha det fint i "gråvädret" kram på dig.

2008-12-09 @ 17:56:48
URL: http://www.tonedos.se
Postat av: Carin & Roc

Hej!

Vad roligt med kurs för Bobby!

Vore jätte skoj att ses på tävlingar framöver! Ninja är klar på nolltid! Jag o Roc behöver komma igång o börja delningsträna på riktigt nu.

Kram Carin o Roc

2008-12-10 @ 11:37:58
URL: http://goto.glocalnet.net/carinrikard

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0