Tre löptikar och en hane

Nu löper alla tre tikarna. Det är väldigt praktiskt att de gör det samtidigt för då är det liksom överstökat för den här gången. De är helt opåverkade och har inga bekymmer om det, men det finns en som är desto mer påverkad och bekymrad. Det är vår hane Ozzy. Han har inte ens tid att äta, så bekymrad är han. Det har nog aldrig inträffat i hans ett år och 10 månader långa liv att han skulle hoppat över en måltid på eget initiativ. Och han låter hela tiden, 24 timmar om dygnet. Ibland känns det som om han låter 25 timmar om dygnet för så mycket låter han. Han låter som en pipleksak som har hakat upp sig och piper kontinuerligt. Jag känner mig också som en papegoja som hakat upp sig och upprepar oavbrutet 'Ozzy, TYST!' med ca tre minuters mellanrum. De orden upprepar jag omedvetet hela tiden, snart kanske till och med i sömnen.


När vi var i ladugården imorse och utfodrade fåren försökte Ozzy till och med para sig med Sluggo. Sluggo är en katt. En hankatt. Han uppskattade inte Ozzys försök. Så här håller det på i ett par dagar och sedan är det över tills det är dags nästa gång. Sluggo tycker också att det är bra att det inte håller på så länge. Sluggo är kastrerad och tycker att om han nu ska vara det så varför inte.....


Ninja som är drygt tre månader nu är så otroligt lätt att ha att göra med och snäll och bra, och har lagom fart och är lekfull och helt enkelt är så bra på alla sätt så det känns nästan så det inte är bra! 'När börjar h-et?' för så här bra kan det inte vara. Hon har till exempel varit i stort sett rumsren från den dagen hon kom hit. Nu tycker jag att det här med rumsrenhet är det minska problemet med valpar för de blir rumsrena förr eller senare men det är ju ingen nackdel om det bara funkar. En av våra tikar blev rumsren först när hon var ett år gammal så det är lite skillnad. Hon tyckte inte att det var några problem med och göra ifrån sig i ena rummet och äta och bo i det andra.


Ninja är nog också den första valp jag någonsin har haft som jag inte ens har haft en tanke på att bli förbannad på. Det finns liksom ingen anledning att bli förbannad på henne. Det kan hända att hon hämtar exempelvis fönsterskrapan som ligger i badrummet och springer in i köket med den och går och lägger sig. Men det är inga problem med att gå fram och ta den ifrån henne, hon släpper den direkt och jag säger 'Tack!' och det är inget mer med det. De flesta andra valpar kommer på efter några gånger när man är på väg till dem att nu kommer matte och ska ta den här grejen från mig så det är bäst att springa iväg innan matte hinner ifatt. Men inte Ninja, hon gör inte så.


Nu kom jag att tänka på att hon kanske inte är så smart eftersom hon inte har fattat det. Oj-då! Tänk om det är så! Det är ju inte bra! Nej, hon har fattat så mycket annat så hon är nog rätt så smart och lättlärd. Hon lärde sig på bara ett par dagar vad hon heter också. Eller, det kanske är så att uppfödaren Mosse lär valparna vad de heter innan de levereras, och så tror jag att min valp har lärt sig vad hon heter på ett par dagar efter att hon kom hit.


Nu blir jag lite förvirrad och ska inte skriva mer den här gången!


Kommentarer
Postat av: gail

hej, kul att läsa om dina hundar, det kan vara lite jobbigt med flera löptikar :0) jag har 3 hanar och 2 tikar, mycket pyssel när det är dags för löp
ha det bra
gail

Postat av: Susanna

Ja, det är lite plock när de löper. Jag ska försöka skriva om både valpen och de vuxna hundarna på bloggen, och om lite annat smått och gott.

Susanna

2008-01-16 @ 21:50:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0