Besök av jobbarkompis med familj och tysta kommandon

Min jobbarkompis Anna med familj var på besök hos oss i veckan. Det var kul att hela familjen ville komma och att de var så intresserade. De ställde frågor och gjorde reflektioner som de flesta besökare inte ens kommer i närheten av, och inte ens sådana som själva tränar med sina hundar alltid tänker så långt.  Jag visade lite fårvallning men det var så fruktansvärt varmt så det blev en liten minivariant för att fåren ska slippa ränna runt i värmen.  Givetvis tittade vi på både ankor och gäss med gässlingar, och Alexander var väldigt intresserad av katten Sluggo så det blev många bilder på honom.

Det var en sak speciellt som jag tänkte på efteråt och blev påmind om på ett positivt sätt. De var förvånade över att vi hade så tysta kommandon till hundarna. Många av oss, inklusive mig själv i allra högsta grad,  som tränar hund vet ju hur lätt det är att höja volymen när hunden inte gör som man vill, eller till och med göra det i förebyggande syfte när man vet att hunden brukar göra fel. Det är så oerhört dumt att skrika och vråla åt hundarna för de har ca 400 gånger bättre hörsel än vad människan har så om de inte gör som vi vill så är det väl mer rimligt att det beror på någonting annat än dålig hörsel. Så det var ett jättebra betyg att höra att våra kommandon är så tysta, och faktiskt också uppmuntrande att jobba på att bibehålla dem på en låg volym.

Jag tänkte på det även när jag gick tävlingsträningen kvällen efter och bestämde mig för att verkligen tänka på att inte ta i med rösten om allt inte funkar som det borde. Det var några på tävlingsträningen som använde, kanske inte hela sin röstkapacitet, men nära inpå i alla fall, och det låter inte trevligt.

Så de höga poäng vi fick kanske berodde delvis på att jag använde en, för hunden, behaglig röstnivå utöver visselsignalerna och när hunden känner sig bekväm brukar även resultatet av arbetet bli bra. Där fick jag något att fundera på och ta med mig både när jag tränar och tävlar. Jag tror att det var Karin Söderberg som sa 'No pressure in commands' , alltså pressen ska sättas först och kommandon ska vara mjuka och tysta - det är mycket att tänka på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0