Tävlingsträning hos Ann och Isi Awes

På kvällen den 11 juli hade Ann och Isi Awes en tävlingsträning för alla intresserade. Jag passade på och åkte till Tunarp för att  få en välbehövlig tävlingsträning. Liz bara sprudlade av glädje - hon har lärt sig att det blir något roligt när bara hon får följa med. Eventullt kan Mitzi också följa med men Liz ser inte Mitzi som en konkurrent - Mitzi-prinsessan vill ju helst vara sällskapsdam och struntar fullständigt i allt som har med får och vallning att göra.

Men ikväll var det bara Liz och jag. Det var jättebra ordnat med bra flyt , Isi som domare och Ann som utställare. En del ekipage hann till och med gå två rundor. Det var bra får och en bana med en del dragningar så det var väldigt bra tävlingsträningsförhållanden, inte för lätt men inte alltför svårt heller.

Det var också kul att se några kelpies i action, en gammal kelpieägare som jag är. Annars var det allt ifrån VP till IK2-ekipage, både rutinerade och orutinerade förare och hundar. Vad mycket man lär sig bara genom att titta  och lyssna på andra! Både hur det ska gå till och hur det inte ska gå till!

Hur gick det för oss då? Utgången och upptaget var helt ok men framdrivningen var lite vinglig ,likaså första benet på fösningen. Drivningen gick bra. Jag har ingen riktig känsla för när delningen är riktigt bra eller dålig eller någonting mittemellan men domaren tyckte nog att den var bra av poängen att döma. Fållan gick också rätt så bra, fick en poängs avdrag eftersom jag själv kunde varit lite mer aktiv. Totalt sett fick vi jättehöga poäng så jag får väl rama in protokollet även om det bara var en tävlingsträning.  Vi lär nog aldrig mer få så höga poäng. Jag frågade Isi om han dömde lite snällare eftersom det bara var träning men han sa att han inte gjorde det  men jag vet inte riktigt vad jag ska tro på....

Och vad jag var nervös, har lite svårt att ta det 'bara som träning'! Jag var så torr i munnen i slutet av banan så jag fick knappt fram ett ord när vi skulle fålla in. Men som tur är vet Liz vid infållningen vad det går ut  på så jag behöver inte säga så mycket.

Jag är i alla fall nöjd med min lilla Liz oavsett vilka poäng vi än får. Hon gör ett jättebra jobb här hemma och är en ovärderlig kompis i arbetet med fåren, och så är det ju jättekul att kunna prova utanför hemmaplan hur samspelet funkar i andra miljöer och med andra får.

Jag träffade också Carin med Roc, kullbror till min Ninja. De verkar vara väldigt lika utseendemässigt i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0