Gässlingarnas lägesrapport

Alla fem gässlingar mår bra och växer så det knakar. På en vecka har de blivit minst dubbelt så stora. De äter både vanligt startfoder för fjäderfän och maskrosblad och andra ogrässorter. Det gröna fodret får vi plocka till dem eftersom de har varit inne så länge. Jag tänkte släppa ut dem idag och öppnade dörren så de kunde gå ut men det ville dem inte - varken de små eller vuxna gässen var intresserade av att gå ut. Där stod jag med kameran i högsta hugg ett bra tag men sedan insåg jag att det var lönlöst.


Så här små var de när de var 3-4 dagar gamla. Jag hoppades få nya bilder idag men det blev inget av det eftersom de inte gick ut.

De gick inte ut och till slut började det ösregna så det var lika bra att stänga luckan till gåshuset. För övrigt var det helt fantastiskt med regn, det har varit jättetorrt och inte regnat alls på länge så det behövdes. Det är så torrt överallt så man undrar vad fåren ska äta om det fortsätter så här.

Vi har även svenska gula ankor, en utrotningshotad gammal lantras. Det är inte konstigt att de är utrotningshotade, två av honorna har ruvat ett tag och sedan får de för sig att gå därifrån och inte vill fortsätta ruva så det är klart att det inte blir några ungar då. Det blev två ungar första året, alltså för två år sedan, och de höll på så här redan då, och inga ungar förra året och inte lär det bli några i år heller om de ska fortsätta så här.

Kommentarer
Postat av: Lena

Så söta gässlingarna är, jag hade för många år sedan ankor som betedde sig precis som dina, de la massor av ägg men ruvade aldrig klart. Ha det fint hälsar lena och hundgänget

2008-06-18 @ 23:46:30
URL: http://www.tonedos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0