Det är så mysigt med får och lamm!

Det är så mysigt med får och lamm, säger alla. Och visst är det så, för det mesta, ska väl tilläggas. Igår föddes ett lamm som var väldigt svagt och tackans mjölproduktion kom inte igång direkt så vi fick ge lammet råmjölk (köpt av en granne med kossor) och nu vill inte lammet dia, när mjölkproduktionen väl har kommit igång. Hon bara biter ihop och VILL INTE öppna munnen och dricka ur tackans spene, hon vill bara dricka ur flaska. Dels innehåller tackans mjölk allt ett litet lamm behöver och dels är det mycket jobb att mata ett lamm var 4: timme, så jag hoppas verkligen att det lammet ändrar sig och börjar dia i stället.


En annan tacka fick tvillingar idag och hennes mjölkproduktion har inte heller kommit igång så det är bara att värma råmjölk till hennes två lamm också. Efterbörden har inte släppt så förhoppningsvis kommer mjölken igång när efterbörden släpper. Jag inbillar mig i alla fall att det finns ett samband, eller också har jag läst eller hört det någonstans, vet någon hur det är? Finns det ett samband mellan att efterbörden släpper och mjölkproduktionen kommer igång? Tacksam för svar!



Lammet vill dia men det kommer ingen mjölk!

Inte nog med det, tackan som har tvillingarna försvarar sina lamm med livet som insats och vill inte att någon ska komma i närheten. Bara jag försöker kliva över grinden så kommer hon i full rulle och ska stångas! Det är ju tacksamt arbete att försöka hjälpa henne med lammen och få dem att överleva. Det är en väldigt bra egenskap att försvara sin avkomma men INTE MOT MIG!


Det är jättemysigt med får, och jag har dåligt minne och är inte heller långsint så om några veckor eller senast när lamningen är över har jag glömt allt detta och börjar planera för fullt för nästa lamningssäsong.


Kommentarer
Postat av: Lena

mjölkproduktionen brukar ju vara igång när lammen föds, har aldrig märkt något annat, därimot kan råmjölken ibland vara tjock som smör, du får försöka mjölka ur tackan lite, lätt med en ilsken tacka iofs, verkar märkligt. lycka till kram

2008-03-15 @ 22:59:01
Postat av: Susanna

Visst är det så att mjölkproduktionen brukar vara i gång vid lamningen i 9 fall av 10, men just nu är den inte det av någon ogrundlig anledning. Jag har försökt mjölka, jag gör det alltid när de har lammat för att kontrollera att det kommer mjölk från båda spenarna. Jag gjorde faktiskt det även med tackan som är så tjurig men hon fick väl nog i och med att det inte kom någon mjölk och tyckte att ingen mer ska komma där och röra henne. Snart ska jag ner till lagården och kolla hur läget utvecklar sig. Det är sju tackor som har lammat hittills och det är alltid de som avviker som skapar allt arbete, de andra bara sköter allt av sig själva och man märker knappt dem fast de är flera till antalet.

2008-03-15 @ 23:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0