Tävling i fårvallning i dag

Vi var i Breviksnäs i Gryt utanför Valdemarsvik och tävlade i fårvallning idag. Det vi hade tränat på gick bra och det vi inte hade tränat så mycket på gick inget vidare - alltså väldigt logiskt! Men att man ska behöva lära sig den hårda vägen, och varje gång!


Vi, eller rättare sagt jag, för det är ju jag som bestämmer vad min hund och jag tränar, vi tar det från början, alltså hade jag fått för mig att vi skulle träna mycket på det som är helt nytt i den klass vi tävlar i, och det är att dela en grupp får och det hade vi tränat och det gick inte så jättebra men ganska hyfsat. Det kändes i alla fall att vi hade ett visst samspel när vi gjorde det. Och sedan hade vi ju tränat på hämt, alltså att hämta fåren och jag kom på när jag stod där på tävlingsplatsen och vid startpinnen att det var ju fantastiskt med framdrivningsgrindar för då var det ju mycket lättare att hålla en en rak linje från upptaget och till mig, så bra det kan bli med nya regler! Det är mycket  man hinner fundera på när man tävlar.

Så kom vi till den hemska fösningen som gick zick-zack och hit och dit, och helt plötsligt fick jag för mig att så här kan vi ju inte göra utan nu får jag skärpa mig, för hunden kan ju inte göra det för hon gör ju bara som hon blir tillsagd, tyvärr. Det var lite sent att komma på det då men det får jag ha i åtanke till nästa gång. Sedan fick vi full pott på drivningen men det är ju inte så svårt, och fick en poängs avdrag på infållningen så det var ju också bra. Och som sagt fullföljde vi delningen ganska bra tyckte jag men jag fick sex poäng av tio, och har ingen aning varför jag fick de avdrag jag fick. Lite trist att domaren inte gav några kommentarer, det var ju ändå en av de första tävlingarna med delning som gick i år. Men det får jag ta reda på på något annat sätt.

Nu sitter vi hemma vid köksbordet, är ganska nöjda med dagens gärning, och ska snart ge några lamm det sista kvällsmålet, det är en tacka som har fått  juverinflammation och lammen behöver lite extra näring.

Igår fick vi så många lamm  så all planering med lamningsboxar och allt gick åt skogen, men det är sådant vi som har djur får leva med ibland. Imorgon blir det en fullständig ommöblering i fårhuset. Jag tror att vi gör oftare ommöblering i fårhuset än i människohuset, vi orkar nog inte göra ommöbleringar överallt och då gäller det att prioritera, fårens bästa går först!

Hoppas att alla har haft en bra påsk, vi har fått många lamm så det har inte blivit något påskfirande direkt men det kan vi ta ett annat år eller vid ett annat tillfälle!

Kommentarer
Postat av: Carin & Rikard

Hej!
Blev lite samma för oss i söndags..! Vi skulle eg åkt till Tjörn på måndagen, men den blev inställd. Så blev helt plötsligt inhoppare på Mosse´s tävling istället! :)
Hoppas vi ses längre fram istället!
Hälsningar från
Carin & Rikard m Roc & Co

2008-03-26 @ 23:06:49
URL: http://goto.glocalnet.net/carinrikard

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0