Klövvård på schemat idag!

Idag har jag verkat klövarna på 15 tackor.  Jag började med 11 ungtackor som inte är så stora, de väger ca 55-60 kg. Det är lite pyssel att sätta ner en tacka eftersom jag inte har tränat upp min teknik tillräckligt bra. Men det var inga större problem med ungtackorna, annat var det med de vuxna. De flesta väger ca 95-100 kg nu, de ska börja lamma om en månad så de har lite extra vikt just nu, och de är stora även i vanliga fall. Mitt självförtroende fick en liten knäck för några veckor sedan när jag skulle prova att sätta ner några av de vuxna tackorna, då fick jag inte ner en enda. Min idag tog jag tag i detta och tog några tackor in i en fålla och satte ner och verkade klövarna på fyra. Vi har 71 st. så det är bara några kvar efter de 15 jag verkade idag. Jag behöver inte gå på gym i alla fall.


Jag får spara krafter så jag tog inte flera idag, men imorgon ska jag fortsätta. Men klippningen får jag överlåta till en professionell klippare än så länge, så Rocco Zander kommer hit och klipper dem. Men det kändes som en stor seger att i alla fall kunna ta klövarna själv. Mot bakgrund av tidigare erfarenheter så är vi noga med klövarna, och det är en stor fördel att kunna hantera fåren själv med tanker på juver och annat också.


Men det var rätt så jobbigt, jag med mina 163 cm hade gärna haft lite fler centimeter. Tänk om några av de cm jag har på bredden kunde omvandlas till cm på längden! Nu har jag bara mina 163 och det gäller att använda dem på bästa sätt, varenda centimeter kommer till användning. Å andra sidan behöver inte jag böja mig så mycket när jag ska verka klövarna eftersom jag är så kort. Det finns alltid någonting positivt!!


Nu är jag ganska trött. Först är det lite GI-mat och sedan blir det inte mycket mer nytta gjort idag.


GI-mat, ja! Jag försöker gå ner i vikt, igen! Det är nog min största och mest långvariga hobby utöver hundarna och fåren. Det blir intressant att se om jag kan sluta med den hobbyn någon gång.


Kommentarer
Postat av: Lena

På tal om Gl mat...jag har aldrig haft problem med vikten, snarare varit lite mager, men nu när jag slutat röka då sa det bara smack så fick man sex stycken snyggt placerade kilon :) så nu blir det att ta tag i det. ja du det är tungt med stora tackor och ofta är de inte så värst sammarbetsvilliga heller. Ha en skön helg. Kram Lena

2008-01-26 @ 21:01:20
URL: http://www.tonedos.se
Postat av: gail

jag är 165 cm 55 kg, bantar inte men kanske stressar bort överflödiga kilon. jag har klippt som mest 35 tackor men nu säger kroppen ifrån. jag har min klippstol och jag går i långsam takt. jag har köpt "back on track" knäskydd och nackskydd.det hjälper mycket dagen efter.
www.backontrack.nu
nu ska jag ut i solskenet och träna hund
ha det bra

Postat av: Anna

Ja jösses, det känns i kroppen när man hanterar fåren. jag har bara nio tackor kvar men jag vet hur mycket träningsvärk jag alltid får när jag klipper dem:/ Snacka om att använda alla muskler!!

2008-01-27 @ 17:06:57
URL: http://www.bc-tina.se
Postat av: gail

jag har en LG produkters klipstol. lätt att använda tycker jag. det är bra när jag verkar klöverna på fåren. jag behöver inte böja på ryggen så mycket


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0