Ovälkommet besök!

Vi hade besök av räv eller något annat djur som var ute efter våra ankor och gäss. Zizzi var ute i trädgården och när jag kom ut fanns det bara 8 ankor av 9 där ute. Jag letade efter ankan men hittade inte henne och stängde in de 8 i hönsgården. Efter en liten träningsrunda med Liz såg jag att den nionde ankan stod utanför hönsgården och jag tänkte att det var ju skönt att hon var tillbaka. Sedan såg jag att hon hade blivit biten på bröstet för fjädertäcket var borta. Hon var lite halt men annars var hon igång så det verkar som att det inte har blivit några inre skador i alla fall.


Det bor rävar här i krokarna så det har väl varit ren tur att det inte har hänt något tidigare. De kanske har sina ungar att ta hand om nu, men de får mata ungarna med något annat än våra ankor!!


Både gässen och ankorna har börjat lägga ägg så vi hoppas att det blir små gässlingar och ällingar till sommaren. Förra året ruvade de väldigt intensivt och länge men det blev inga ungar av någon anledning. De verkar vara duktiga ruvare i alla fall så det bådar gott.


Det kanske finns svenska gula ankor och skåne gäss till salu på sommaren, vi har genbanksankor- och gäss. Tanken är att vi ska köpa några löpankor till sommaren. De är lite snabbare än lantrasankorna och därmed bättre att valla på.


Nu har jag tränat bilåkande med Ninja i tre dagar och hon tycker att det är så kul att hoppa in i bilen så jag hinner nästan inte öppna dörren förrän hon smiter in. Hoppas att det ordnar sig genom att åka några bilturer utan att hon blir åksjuk så att hon kan glömma sina traumatiska upplevelser.


Kommentarer
Postat av: Lena

Usch då, inte får räven knycka dina ankor! Men tror du verkligen att ankan slupit undan med livet i behåll om det varit Mickel. Ja nog ser det ut som om tackorna skulle kunna nedkomma när som helst, tjocka och granna :) Ha de' bäst kram Lena

2008-03-12 @ 22:25:15
URL: http://www.tonedos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0